Kerstborreltijd

De eerste uitnodigingen zijn al een poosje binnen. Sinterklaas is in de afrondende fase en bedrijven en netwerken organiseren borrels om met elkaar het jaar af te sluiten of om het nieuwe jaar te openen. Ik vind dat een goede gewoonte! Terugkijken en vooruitkijken. Terugkijken om met je netwerkpartners successen te vieren, om het gezamenlijke te benadrukken en de saamhorigheid in een ontspannen sfeer te beleven. Vooruitkijken, wat gaat de toekomst ons brengen en hoe gaan we ons verhouden tot de vraagstukken die op de korte termijn voor ons liggen. Afspraken in agenda’s worden gemaakt en doelen worden gesteld.

Dit is ook de kans om her- of vernieuwde relaties aan te gaan! De kans om  je zorgen en de kwetsbaarheid van het ondernemen te delen. Te vertellen over waar je ’s avonds tot laat nog mee bezig bent en die dingen die je niet of onvoldoende lukken. Dat daarvoor steeds meer ruimte is onder elkaar is belangrijk. Belangrijk omdat je daarmee de ander de ruimte geeft om je te helpen. Kerstborrels zijn bij uitstek de gelegenheid om daar eens bij stil te staan. Dat vraagt vertrouwen en kennis over de kracht en onmacht van jezelf.

Kerstborrels hebben dus niet alleen een sociale doelstelling. Kerstborrels kunnen, met de juiste aanpak, betekenis krijgen voor de lange termijn en strategische doelstellingen van jouw organisatie.

Enkele kersttips:

KerstTip 1: netwerk met een doel voor ogen.

Netwerken zonder doel is als in een haven op de trein wachten. Doelen kunnen potentiële klanten zijn, huidige klanten behouden, nieuwe samenwerkingspartners vinden of ontwikkelingen in de markt verkennen en delen.  Formuleer altijd een doel voordat je naar een kerstborrel gaat.

KerstTip 2: weet wie er komen of sla die borrel over.

Overslaan? Ja. Een borrel waar geen mensen komen die potentieel interessant zijn is misschien gezellig, niet meer dan dat. Het helpt dus als je weet wie er komen. Weet je dat niet, vraag dan vooraf om een deelnemerslijst. Pluis die goed uit en zoek naar gezamenlijke belangen, welke meerwaarde jij voor die ander hebt en welke vraag jij kan stellen. Een nuttige investering!

KerstTip 3: netwerken doe je niet alleen

Neem een collega-ondernemer mee die je goed kent en die goed is ingeburgerd in een netwerk. Dat maakt contact maken makkelijker en een goede introductie van een ander is fijne reclame. Daarbij, je bent niet de eerste die in een netwerk op zoek gaat naar het realiseren van doelen. Kijk om je heen, leer van het gedrag van anderen en pas toe wat bij jou en je doelstelling past.

KerstTip 4: geef eerst! En niet alleen met Kerst.

Als je dan toch al samen gaat, een introducee kan een heel nuttig contact voor een netwerkpartner van jou zijn. Je kennis delen met anderen is ook een mooie manier. Het kost je niets, het geeft wel een beeld van je meerwaarde. Je kunt ook actief je andere netwerken openstellen en je netwerkpartners zo de kans geven om te vertellen bij wie jij ze kunt introduceren. Het is bij netwerken belangrijk dat je weet wanneer te nemen én wanneer te geven.

Netwerken met impact is een vak apart. Meer informatie over netwerken met impact? Check www.vbsa.nl

Goede kerstborrels gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *